B/slash
Het project B/Slash is ontwikkeld om jongeren met plezier te laten lezen. In de Slash-serie vertellen jongeren waargebeurde verhalen en die zijn opgetekend door een jongerenschrijver.
Het project B/Slash is ontwikkeld om jongeren met plezier te laten lezen. In de Slash-serie vertellen jongeren waargebeurde verhalen en die zijn opgetekend door een jongerenschrijver.
In de Slash-serie vertellen jongeren waargebeurde verhalen die zijn opgetekend door een jongerenschrijver. De thema’s sluiten aan bij de belevingswereld van jongeren: drugs, misbruik, zwerven of verlies.
De leerlingen kunnen uit een aantal titels kiezen. Ze lezen het boek, maken opdrachten over de inhoud, en ronden het geheel eventueel af met een projectdag.
Voor leerlingen van de bovenbouw.
Kosten: op aanvraag
Heb je belangstelling voor dit project of wil je graag meer informatie? neem dan contact op met Anouk Driessen a.driessen@bibliocenter.nl.
Leesplezier; leerlingen worden aan de hand van waargebeurde verhalen enthousiast gemaakt voor het lezen van een boek.
Via een digitaal platform Kahoot strijden jongeren in teamverband om de meeste credits. Deze credits zijn in 5 weken tijd te verdienen met quizvragen, discussies en opdrachten rondom het door de leerlingen gekozen boek. Met open vragen, opgesteld volgens de Chambers-methode, kan de docent de diepte in. De opdrachten kunnen ook bij andere vakken worden uitgevoerd. Bijvoorbeeld de creatieve opdrachten.
De docent hoeft niets voor te bereiden: de eerste les (50 minuten) wordt door een medewerker van de bibliotheek uitgevoerd.
Voor de docent staat voor iedere les een speciaal gemaakte Kahoot klaar met alle quizen, open vragen en opdrachten. De lessen hoeven niet in 5 opeenvolgende weken te worden uitgevoerd. Er mag meer tijd tussen zitten. De Bibliotheek zorgt voor de boeken.
Het is ook mogelijk om een ouderworkshop 'Leesplezier aan de keukentafel' te organiseren. De ouders van de deelnemende leerlingen krijgen de kans om hetzelfde boek als hun kind te lezen. Ouders gaan later met elkaar in gesprek over het boek onder leiding van docenten en bibliotheekmedewerker. Tijdens de workshop worden tips en tricks aangereikt.
Dit project vindt plaats op school. In een leslokaal met digibord.