Nieuws en cijfers Leudal

Cijfers gemeente Leudal

Uitgelicht in gemeente Leudal 2023

IDO-punten Leudal

Meer IDO punten en verruimde openingstijden in 2023.

Bibliocenter is de IDO-punten gaan uitbreiden met ingang van augustus 2023. De openingstijden in Leudal zijn ook verruimd naar:

• Bibliocenter Heythuysen, woensdag van 14.00 - 16.00 uur
  • Bibliocenter Horn, elke 1e maandag van de maand van 14.30 - 16.30 uur
  • Bibliocenter Neer, elke 2e dinsdag van de maand van 15.00 - 17.00 uur
  • Bibliocenter Ittervoort, elke 3e vrijdag van de maand van 14.30 - 16.00 uur
  • Ell, gemeenschapshuis Ellenhof, elke 4e maandag van de maand van 10.00 - 12.00 uur

Rake Woorden

Rake Woorden is een voorstelling van Schippers & Crins, ontwikkeld in samenwerking met Bibliocenter. De voorstelling richt zich op het landelijk groeiende probleem van laaggeletterdheid. Een tragi-komische klucht op maat, waarin Schippers & Crins, met veel humor en compassie, deze problematiek te lijf gaan.

De voorstelling Rake Woorden was in 2023 te zien in Leudal. De zaal zat vol met vrouwen uit Leudal en omliggende dorpen. Bibliocenter collega Kyra El Âtiki heeft een mooi interview gehouden met taalambassadeur (ex-laaggeletterde) Jenny. We hebben veel positieve reacties mogen ontvangen!

Daarnaast zijn er in november nog voorstellingen geweest in Grathem en Heythuysen (bij MOB, groenvoorziening en buitendienst), Nederweert én Weert. Op alle locaties waren veel positieve reacties, vragen over vrijwilligerswerk, computercursussen of mensen die zeggen het met iemand in hun omgeving te gaan bespreken van wie ze vermoeden dat er laaggeletterdheid speelt, ook meldde zich na de voorstelling diverse personen die moeite hebben met lezen & schrijven, een aantal hebben zich inmiddels aangemeld en gaan bij Bibliocenter aan de slag. Bijzonder om te zien wat dit los maakt!

Voorleespret met Peuters

Vanaf januari is bij Bibliocenter de activiteit Voorleespret met Peuters gestart. Tijdens Voorleespret met Peuters staat iedere week een (prenten)boek centraal. Aan de hand van dit boek wordt er gezongen, gespeeld en op allerlei manieren voorgelezen.

Samen een boekje lezen - plaatjes aanwijzen en verhaaltjes vertellen- versterkt de band tussen ouders/ verzorgers en kind. Voorlezen is goed voor kinderen, het prikkelt hun fantasie, hun taalgevoel wordt ontwikkeld, het vergroot de woordenschat en voorlezen draagt bij aan hun interactieve vaardigheden. Maar het is vooral heel erg leuk!

Voorleespret met peuters is bedoeld voor (groot)ouders en kinderen in de peuterleeftijd van 2 tot 4 jaar. De activiteit vindt plaats in Weert, Nederweert, Heythuysen en Heel.

Informeel leren: Camouflage-leren

Vanaf 2022 zijn we gestart met ‘camouflage cursussen’. Dit zijn korte, laagdrempelige en gezellige cursussen waar inwoners elkaar ontmoeten, informatie uitwisselen én waar ongemerkt de taal- of digi-vaardigheden worden bevorderd.

Tijdens deze cursus komt de (digi-)taalvaardigheid aan de orde, waarna deelnemers kunnen instromen in de taallessen, de cursus Klik & Tik of één van de andere computercursussen die georganiseerd worden in samenwerking met Seniorweb.

Zo vond in 2023 de cursus gezond en voordelig boodschappen doen, 3-delige cursus bij Bibliocenter Heel en Heythuysen. Het kan lastig zijn om voordelig en tóch gezond te eten met de hoge en toenemende prijzen voor basisbehoeften zoals voeding en energie. Gezonde voeding zou voor iedereen een makkelijke en betaalbare keuze moeten zijn. Tijdens de cursus heeft voedingscoach Marly Brenkman uitgelegd hoe je kunt besparen op boodschappen en toch gezond(er) kunt eten.

Kinderboekenweek

In oktober was het Kinderboekenweek. Dit jaar stond alles in het teken van het thema: Bij mij thuis. In ieder huis is de sfeer anders, maar tijdens de Kinderboekenweek vieren we thuis in al zijn vormen, met alle verschillen en gelijkenissen. Boeken worden het gespreksonderwerp om het thema Bij mij thuis te verkennen. Kinderen maken tijdens de Kinderboekenweek kennis met de vele werelden van boeken en ontdekken in welk boekengenre ze zich het meest thuis voelen. Kinderboeken stimuleren nieuwsgierigheid en begrip voor de wereld om ons heen. We kunnen zoveel van elkaar leren!

Tijdens de Kinderboekenweek heeft Bibliocenter activiteiten georganiseerd om te lezen, te leren en te verbinden. In welke soort boeken voel jij je thuis? Zijn het grappige boeken, verhalen over dieren, of juist griezelboeken? Misschien schuilt er wel een wetenschapper in jou, of vermaak jij je het liefst in de natuur. Wat je ook leuk vindt, er is altijd wel een genre waarin jij je thuis kunt voelen. De activiteit heeft plaatsgevonden in Heythuysen, Nederweert, Heel en Weert.

Computercursussen

Er is eind augustus een informatiemiddag georganiseerd over computercursussen, zowel in Weert als in Heythuysen. Er waren in totaal 35 aanwezigen die zich bijna allemaal hebben ingeschreven voor computercursussen in de tweede helft van 2023!

De Klik & Tik-Digisterker deelnamen rezen de pan uit. Mensen die moeite hebben om de weg te vinden op de computer en het internet kunnen deelnemen aan één van de Klik & Tik cursussen in Weert, Heythuysen, Heel of Nederweert en Roggel. Internet is heel belangrijk in het dagelijks leven. Tweedehands koopjes, informatie van de overheid, belastingaangifte doen, een reis boeken, bankzaken regelen, dat gaat allemaal via internet. Bij de bibliotheek kan men leren en oefenen hoe de computer en internet werkt. Klik & Tik wordt georganiseerd in samenwerking met Seniorweb.