Jaarverslag 2023

Leeswijzer

Welkom bij het jaarverslag van Bibliocenter 2023

Het jaarverslag van 2023 is ook dit jaar weer digitaal. Het is niet alleen praktisch, duurzamer en overzichtelijker, maar ook altijd beschikbaar en gemakkelijk terug te vinden op onze website.

In het jaarverslag presenteren we en delen we graag wat we afgelopen jaar samen bereikt hebben. Voor het actuele aanbod verwijzen we naar de website. 

Op de homepagina van dit verslag staan de overkoepelende onderwerpen als Leren, Lezen, Informeren, Ontmoeting en Kunst & Cultuur. Bovendien tref je een overzicht van alle feiten en cijfers over 2023 en enkele uitgelichte activiteiten per gemeente.

Aanpak laaggeletterdheid

Voorwoord

Beste lezer,

Afgelopen jaar was een uitdagend jaar voor Bibliocenter. De oorlog in Oekraïne zorgde enerzijds voor een stijging van de vraag naar bijvoorbeeld lessen Nederlands, anderzijds zagen we daardoor ook de kosten flink stijgen.

Ondanks het feit dat we te maken kregen met forse prijsstijgingen, is 2023 voor onze bibliotheek positief verlopen en was het jaar zeker succesvol.

We kijken terug op een jaar waarin onze organisatie flink is gegroeid. Niet alleen meer collega’s en vrijwilligers zijn bij de bibliotheek betrokken, ook de bezoekersaantallen, ledenaantallen en gebruikers zijn in 2023 weer gestegen. Steeds meer mensen en organisaties weten de weg naar de bibliotheek te vinden. 

Er was afgelopen jaar dan ook veel te doen bij Bibliocenter. Niet alleen binnen de muren van onze bibliotheken maar ook daarbuiten bieden we ondersteuning bij het ontwikkelen van basisvaardigheden en persoonlijke groei voor iedereen.

Zo werden op meerdere plekken een Informatiepunt Digitale
Overheid (IDO) geopend, werkten we met onze onderwijspartners aan leesplezier en taalontwikkeling, waren onze BoekStartcoaches op de consultatiebureaus aan de slag en werd er in onze bibliotheken meer geprogrammeerd dan ooit tevoren.

Er zijn diverse aanvragen binnengekomen voor nieuwe cursussen, zoals Digisterker voor specifieke groepen, cursussen Klik & Tik én smartphonecursussen. We hadden de afgelopen maanden maar liefst 50% meer deelnemers aan projecten en activiteiten dan het jaar ervoor. Er zijn diverse activiteiten georganiseerd op sociaal en cultureel vlak waar iedereen aan mee kan doen. De bieb is steeds meer van en voor iedereen. Denk bijvoorbeeld aan de deelnemers aan de Taalcafés die niet alleen Nederlands leren spreken, maar daar ook nieuwe vriendschappen sluiten.

Onze samenwerking met andere organisaties en het onderwijs wordt steeds hechter. De certificering van ons Digi-Taalhuis in 2023 is hiervan een belangrijke bevestiging. Ook de samenwerking tussen de culturele en maatschappelijke  organisaties in onze gemeenten zie je steeds meer vorm krijgen. Het Culturele Lint, Same Ein en de diverse Taalakkoorden zijn hier goede voorbeelden van.

We ontwikkelen speciale activiteiten voor kinderen, jongeren
en volwassenen waarbij leesbevordering en het bevorderen van basisvaardigheden ons belangrijkste doel is.

Via de Bibliotheken op school werken we samen met het
onderwijs, zo bouwen we onverminderd voort aan een robuuste bibliotheek van de toekomst. Samen met alle collega’s, vrijwilligers, partners en inwoners van Leudal, Maasgouw, Nederweert en Weert bereikten we resultaten waar we met trots op terugkijken.

In dit jaarverslag nemen we je met plezier mee in ons dagelijks werk en belichten we de leukste activiteiten bij Bibliocenter uit 2023.

Ik wens u veel leesplezier!

Ad Kuijpers, Directeur-bestuurder 

Programmalijnen

We ontwikkelen speciale activiteiten voor kinderen, jongeren en volwassenen waarbij leesbevordering en het bevorderen van basisvaardigheden ons belangrijkste doel is.

Onze bibliotheken zijn er niet alleen om boeken uit te lenen. Bibliotheken zorgen ervoor dat iedereen kan blijven meedoen en zich een leven lang kan ontwikkelen. Onze bibliotheken zijn laagdrempelige ontmoetingsplekken waar bijvoorbeeld taalcursussen en computertrainingen worden gegeven. Of waar je terecht kunt voor een leuke voorleesmiddag of voor hulp bij (digitale) problemen.

Bibliotheken hebben 5 maatschappelijke functies:

1. Kennis en informatie beschikbaar stellen; 
Bijvoorbeeld door boeken uit te lenen, een informatiepunt digitale overheid in te richten, en informatiebijeenkomsten te organiseren over gezondheid, vrijwilligerswerk of duurzaamheid

2. Mogelijkheden bieden voor ontwikkeling en educatie;
Bijvoorbeeld door taaltrainingen te geven aan volwassenen die niet goed kunnen lezen en schrijven, of om op lagere scholen een les over mediawijsheid te geven, bijvoorbeeld om nepnieuws te herkennen.

3. Stimuleren om te lezen;
Bijvoorbeeld door leesclubs op te zetten, voorleesmiddagen te organiseren of door ouders en medewerkers van kinderdagverblijven te stimuleren om voor te lezen. 

4. Ontmoetingen en debatten organiseren; 
Bijvoorbeeld door een themacafé, lunch, quiz of markt te organiseren of het organiseren van verkiezingsdebatten.

5. Mensen laten kennismaken met kunst en cultuur; 
Bijvoorbeeld door lezingen, exposities, films, concerten, stadswandelingen, workshops en voorstellingen te organiseren.

Deze hebben we uitgewerkt in drie programmalijnen

Geletterde Samenleving:

  • Taal- en Mediavaardigheden: ondersteuning Formeel Leren Bibliocenter ondersteunt het formele onderwijs, vooral op het gebied van taal, lezen en mediavaardigheden met onder andere de Bibliotheek op School (dBos).
  • Deze aanpak, met inzet van lees- / media-consulenten, wordt door het onderwijs positief geëvalueerd. Het primaire doel is preventieve bestrijding van laaggeletterdheid en verbetering van mediavaardigheden.
  • Bibliocenter helpt kinderen en volwassenen hun taal op peil te houden en te versterken door oefenmogelijkheden te bieden met taalprogramma’s, mee te doen met de Open Inloop Taal of 'gewoon’ een boek, e-boek of  tijdschrift te lezen en te lenen.

Leven Lang Ontwikkelen: Verbinden op interesses       

  • Third Place Voor Persoonlijke Ontwikkeling (Non-formeel en Informeel Leren) Het programma “Leven Lang Ontwikkelen” is erop gericht mensen te ondersteunen in het bijleren van vaardigheden. Volwassenen kunnen er dingen leren waaraan ze zelf behoefte hebben. Dit is breder dan basisvaardigheden: het kan ook gaan om vakgerichte vaardigheden, of vaardigheden gericht op maatschappelijke participatie en arbeidsdeelname. Thema’s als armoede, inclusiviteit, dementie, eenzaamheid zoeken naar werk of mantelzorg zijn verbonden met deze programmering. 

Participatie in de Informatiesamenleving 

  • Om mensen te helpen bij de ontwikkeling van basisvaardigheden biedt de bibliotheek een niet-formele leeromgeving voor bijvoorbeeld werkzoekenden, mensen met taalproblemen en anderen die zich verder willen ontwikkelen. Concrete voorbeelden (samen met maatschappelijke partners) zijn workshops voor minder digitaal vaardigen als Klik & Tik en Digisterker en een uitgebreid cursusaanbod via het landelijke netwerk. Het primaire doel is bijdragen aan de participatie van (kwetsbare) burgers door verbetering van digitale vaardigheden en andere basisvaardigheden.  

Landelijke ontwikkelingen in het bibliotheekwerk 2023

IDO – Informatiepunt Digitale Overheid

Meer IDO punten en verruimde openingstijden in 2023
 
In Nederland hebben ongeveer 4 miljoen mensen moeite om de digitale ontwikkelingen bij te benen. Voor hen is het dan ook lastig om zaken te doen met de overheid. 
 
De Informatiepunten Digitale Overheid bieden hulp vanuit bibliotheken door heel Nederland. Inwoners in ons werkgebied weten de IDO-punten van Bibliocenter goed te vinden. De medewerkers van de bibliotheek zijn speciaal getraind op vraagherkenning. En ze weten goed wat de aangesloten overheidsinstanties doen. Ze kunnen mensen verwijzen naar het maatschappelijk middenveld of naar de juiste overheidsinstantie als vragen heel specifiek zijn. De groep mensen die het IDO-punt bezoeken is heel divers. Het zijn ouderen, laaggeletterden, maar ook mensen die op zoek zijn naar werk of mensen die zorg nodig hebben. Mensen met financiële of juridische vragen die niet weten waar ze terecht kunnen. Ook jongeren zijn vaak minder digitaal vaardig dan we denken. Omgaan met sociale media is echt iets heel anders dan een webformulier van de overheid invullen en huurtoeslag aanvragen. Bekijk hier de video over het IDO-punt bij Bibliocenter.

IDO punten Bibliocenter
Bibliocenter is de IDO punten gaan uitbreiden vanaf eind augustus 2023. De openingstijden in Weert zijn verruimd van 3 spreekuren per week, van 2 uur, naar dagelijks open van 10 tot 16 uur. Ook zijn er in alle gemeenten 'mobiele' IDO-punten opgestart. Deze worden nog niet allemaal goed bezocht, maar we blijven aan de weg timmeren. We hebben goede contacten lopen met voornamelijk de gemeente Maasgouw, die ons goed bijstaat. Om de openingstijden en -punten te kunnen verruimen, zijn bijna alle frontoffice-medewerkers, maar ook mensen uit de backoffice geschoold. Zowel door een online training als door een training met een acteur.  
 
Landelijke cijfers 
In juni 2023 werd de 100.000ste vraag geregistreerd in het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO). De eerste 15 IDO's startten in 2019 en inmiddels hebben 682 bibliotheekvestigingen er een. Dit aantal groeit nog steeds. Demissionair staatssecretaris Van Huffelen (Digitalisering) bezocht het IDO in de Bibliotheek Rotterdam ter gelegenheid van deze mijlpaal. 

Startregeling Digitaal Burgerschap

In 2023 heeft Bibliocenter de Startregeling Digitaal Burgerschap aangevraagd en toegekend gekregen. De startregeling gaf ons de mogelijkheid om in samenwerking met onze partners en inwoners een aanpak te formuleren die aansluit bij de lokale behoeftes. Centraal stond de vraag: Hoe kunnen wij de inwoners van onze gemeenten helpen ontwikkelen tot vaardige, weerbare en actieve burgers in de online informatiesamenleving? We maakten een omgevingsanalyse, een lokaal plan en een Theory of Change. 
 
Uit de omgevingsanalyse bleek dat er in onze gemeentes behoefte is aan ondersteuning op het gebied van digitale geletterdheid onder jeugdigen. Zo maakt het onderwijs op dit moment de ontwikkeling door om in de komende vier jaar digitale geletterdheid als vast onderdeel te implementeren en integreren in het curriculum. Bibliocenter is gevraagd door meerdere scholenkoepels om hierin als partner een rol te nemen. In het bijzonder rondom mediawijsheid en informatievaardigheden.  
 
De komende twee jaar gaan we onze positie als expert, adviseur, coach en samenwerkingspartner op het gebied van digitale geletterdheid versterken. Dit doen we in afstemming met de scholen en andere partners, om aan te sluiten bij de vraag en behoeftes die lokaal spelen. Dit betekent in grote lijnen dat we inzetten op: 

  • Het verzamelen, ontwikkelen en inzetten van lesmaterialen voor basisscholen rondom de onderwerpen mediawijsheid en informatievaardigheden. 
  • Het ondersteunen van leerkrachten op het gebied van mediawijsheid en informatievaardigheden 
  • Het ondersteunen van ouders van kinderen in hun mediaopvoeding. 

Specifiek wil Bibliocenter in 2024/2025 en 2025/2026 de doelgroep (9 tot 12-jarigen) ondersteuning bieden in hun ontwikkeling tot bewuste, vaardige en weerbare digitale burgers in de online samenleving. Dit is de leeftijd waarop jeugdigen vaak zelfstandig online gaan en een online identiteit ontwikkelen. Een belangrijke leeftijdscategorie om een goede basis te leggen dus. Daarom leggen we onze prioriteit allereerst op deze doelgroep. Met de middelen, tijd en ruimte die we hebben, is focus op een leeftijdscategorie op dit moment noodzakelijk. Terwijl deze doelgroep ouder wordt, groeien wij vervolgens mee in onze rol. Zo breiden we ons aanbod stap voor stap uit naar andere doelgroepen na deze twee jaar. 

Digitale vaardigheden

Digitale vaardigheden worden steeds noodzakelijker om succesvol te kunnen deelnemen aan de maatschappij. Toch is een deel van de Nederlandse bevolking onvoldoende digitaal vaardig. Dat versterkt ongelijkheid tussen jong en oud, hoog- en laagopgeleiden en mensen met een hoog en een laag inkomen.

Overheidscommunicatie vindt tegenwoordig bijvoorbeeld steeds meer via het internet plaats. De overheid zet daarom in op digitale vaardigheden, onder meer in samenwerking met bibliotheken. 

Computercursussen 
Bibliocenter ziet een toename in het aantal deelnemers aan de computercursussen. Er is eind augustus een informatiemiddag georganiseerd over computercursussen, zowel in Weert als in Heythuysen. Er waren in totaal 35 aanwezigen die zich bijna allemaal hebben ingeschreven voor computercursussen in de tweede helft van 2023.

De workshops Veilig internetbankieren werden goed bezocht. Deze werden georganiseerd in samenwerking met de Regiobank. De workshops zijn in juni en september gegeven in Weert en Nederweert. 
 
Ook de Klik & Tik-wachtlijsten rezen de pan uit, vooral in Weert. Daarom is er in Weert met ingang van eind oktober een tweede groep gestart, waardoor nu wekelijks 24 mensen les krijgen in de beginselen van het omgaan met een computer. 
 
Digisterker/Digivitaler blijft een populaire cursus in elke gemeente. Deelnemers komen onzeker binnen en vertrekken na zes lessen met opgeheven hoofd en een heel scala aan zaken die zij vanaf nu zélf online kunnen regelen.

Het Digitaal spreekuur in Weert wordt wekelijks bezocht door gemiddeld 3 personen met uiteenlopende vragen. 
 
Verder blijft de smartphone- cursus voor beginners en gevorderden, zowel in Weert als in Maasgouw, immens populair. Zij kunnen zelfstandig werken met een aantal programma’s en apps op hun smartphone en kunnen daarnaast ook beter inschatten en verwoorden waarvoor zij individueel de smartphone graag willen gaan gebruiken. Zij voelen zich veiliger met het gebruik van hun telefoon, waardoor hun zelfredzaamheid is verbeterd, hun zelfvertrouwen is vergroot en hun (basis) digitale vaardigheden gestimuleerd zijn. 

Binnen zowel de beginners- als vervolgcursussen 'Omgaan met je smartphone' zijn 32 deelnemers ondersteund in hun behoefte meer kennis te vergaren betreffende hun smartphone. 


Regionale ontwikkelingen in het bibliotheekwerk 2023

Certificering Digi-taalhuis Bibliocenter

Bibliocenter heeft in december een officieel kwaliteitscertificaat ontvangen van de Certificeringsorganisatie Bibliotheekwerk, Cultuur en Taal (CBCT). Hiermee voldoet het Digi-Taalhuis aan belangrijke kwaliteitsnormen. Het Digi-Taalhuis behaalde een score van 55 uit 69 (landelijke gemiddelde 49). Een belangrijk onderdeel van de toetsing is het maatschappelijke effect en de toekomstbestendigheid.

Met het certificaat heeft het Digi-Taalhuis de bevestiging gekregen dat de functies, organisatie en diensten, op een juiste manier uitgevoerd worden en dat aan alle kwaliteitsnormen wordt voldaan. Het certificaat is vier jaar geldig. Tijdens het certificeringstraject is het functioneren van het Digi-Taalhuis beoordeeld op de volgende 7 normen. Beleid & Financiën, Middelen, Samenwerking, Mensen, Producten & diensten, Resultaat & maatschappelijk effect en Handelen conform (privacy)wetgeving. 

De auditoren constateren dat DTB een solide fundament heeft gerealiseerd voor het Digi-Taalhuis en zelf een goed zicht heeft op zijn doorontwikkeling. De auditoren spreken hun waardering uit voor de manier waarop Digi-Taalhuis de aanpak laaggeletterdheid vormgeeft waarbij de integrale netwerkaanpak en de inhoudelijke drive van medewerkers opvielen. De Certificeringsorganisatie Bibliotheekwerk, Cultuur en Taal toetst als onafhankelijke organisatie de kwaliteit van bibliotheek- en cultuurorganisaties en van programma’s en diensten voor geletterdheid. 

Laaggelettertheid te lijf met Rake Woorden

Rake Woorden is een voorstelling van Schippers & Crins, ontwikkeld in samenwerking met Bibliocenter. De voorstelling richt zich op het landelijk groeiende probleem van laaggeletterdheid. Een tragi-komische klucht op maat, waarin Schippers & Crins, met veel humor en compassie, deze problematiek te lijf gaan. 
 
De voorstelling
Een spannende dag voor Rowan van Mossel. Na vijftien jaar trouwe dienst bij 'Het Bedrijf' als heftruckchauffeur, heeft hij promotie gemaakt. Vanaf vandaag werkt hij op het kantoor, als assistent van Marcel Gimbrere. Maar kan hij dat wel? Waarom is hij zo zenuwachtig? Welk geheim draagt hij met zich mee?  

Rake Woorden wordt niet gespeeld in theaters, maar op de plekken waar het ertoe doet. Waar mensen zich vertrouwd voelen. Op de werkvloer, in kantines, buurthuizen en feestzalen. Bedoeld om de schaamte en het taboe rondom laaggeletterdheid te doorbreken. Want lezen en schrijven is iets waar iedereen recht op heeft. 

De voorstelling Rake Woorden was in 2023 te zien in Leudal. Een zaal vol (100) vrouwen uit Leudal en omliggende dorpen waren enthousiast. Bibliocenter collega Kyra El Âtiki heeft een mooi interview gehouden met taalambassadeur (ex-laaggeletterde) Jenny.

Daarnaast zijn er in november nog voorstellingen geweest in Grathem, Heythuysen (bij MOB, groenvoorziening en buitendienst), Nederweert én Weert.

Op alle locaties waren veel positieve reacties, vragen over vrijwilligerswerk, computercursussen of mensen die zeggen het met iemand in hun omgeving te gaan bespreken van wie ze vermoeden dat er laaggeletterdheid speelt, ook meldde zich na de voorstelling diverse personen die moeite hebben met lezen en schrijven, een aantal hebben zich inmiddels aangemeld en gaan bij Bibliocenter aan de slag. Bijzonder om te zien wat dit los maakt!  

Ontwikkeling Taalakkoorden

Het Midden-Limburgs Taalakkoord, ondertekend door 20 partners in 2022, lanceerde een activiteitenplan voor 2023-2024, gericht op het aanspreken en ondersteunen van werkgevers bij het verbeteren van basisvaardigheden bij hun medewerkers. Lokale Taalakkoorden zijn ook gesloten in sommige gemeenten, waarbij de gemeente een leidende rol speelt in het aanpakken van laaggeletterdheid.

In Nederweert werd het Taalakkoord in september 2021 ondertekend door de gemeente, Bibliocenter en Punt Welzijn, samen met andere partners.

Leudal volgde in september 2022 met hun Taalakkoord, waarbij de kernpartners de gemeente, Synthese, Bibliocenter en Stichting Lezen en Schrijven zijn. Zes nieuwe partners sloten zich in september 2023 aan in Leudal.

Weert werkt momenteel aan een eigen Taalakkoord, met partners zoals de gemeente, Punt Welzijn, Risse Groep, Werk.Kom, Stichting Lezen en Schrijven, Bibliocenter en Gilde Educatie. Het aantal partners binnen het Bibliocenter taalnetwerk is gegroeid, vooral
dankzij het Midden-Limburgs Taalakkoord en lokale initiatieven.

In 2023 gaf de coördinator van het Digi-Taalhuis presentaties over laaggeletterdheid en de diensten van het Digi-Taalhuis bij verschillende instanties.

Synthese en de gemeente Leudal verzorgden samen presentaties bij De Zorggroep. Toekomstige inspanningen zullen zich richten op het trainen van meer organisaties en bedrijven in het herkennen van laaggeletterdheid en hoe ze effectief kunnen communiceren met laaggeletterden.

 

Opening dBos OBS de Klimop

In december is op OBS de Klimop de bibliotheek op school (dBOS) geopend. Dit is ontzettend fijn omdat de leerlingen vanaf nu heel veel leuke boeken kunnen lenen op de eigen school en er vele leesmeters gemaakt kunnen worden. Ze hebben ontzettend veel keuze aan boeken en er is altijd wel een boek dat in de smaak valt. Hierdoor zal de leesmotivatie van de kinderen zeker verhoogd worden. 

Wethouder Carla Dieteren was aanwezig om samen met een van de jongste leerlingen op school het lint door te knippen, zodat de bieb vanaf nu officieel geopend is. Bekijk hier het nieuwsbericht over de opening op Nederweert24.  

Voortgezet onderwijs en MBO scholen

Er zijn met alle VO-scholen (Het College, Philips van Horne en het Kwadrant) en het MBO (Gilde opleidingen) afgelopen jaar gesprekken gevoerd en vooruitgekeken hoe we de samenwerking voort kunnen zetten, weer kunnen starten of kunnen verbeteren. Voor het Kwadrant is de subsidie Masterplan Basisvaardigheden aangevraagd. In het schooljaar 2023-2024 zal er een bibliotheek op school gerealiseerd worden. In 2023 hebben er biebbezoeken plaatsgevonden en zijn er wisselcollecties aangevraagd. Er is gekozen om de start te maken met de scholen in het Weertse gezien het aantal uren dat er staat voor de consulent. Voor 2024 staat het contact met de VO-scholen in Nederweert en Leudal op de planning. 

Opening dBos OBS Molenakker 1/3

OBS Molenakker heeft sinds juni 2023 haar eigen bibliotheken. De school is in deze vorm de eerste in Weert en heeft hiermee dus een primeur te pakken. Op beide locaties zijn uitleenpunten geopend. In totaal staan er nu zo’n 2000 kinderboeken in de rekken te wachten om door de kinderen verslonden te gaan worden.

De schoolbibliotheken zijn tot stand gekomen met financiële steun van de provincie Limburg. De dBos (de Bibliotheek op school) op Basisschool Aan de Bron, de Widdonkschool, Basisschool het Palet, Basisschool Swartbroek en Markeent zullen in 2024 haar deuren openen. 


Opening dBos OBS Molenakker 2/3

Op Molenakker 1 had Anne de eer de “Boekendomino’ in beweging te zetten. Op een rode loper stonden boeken opgesteld die, nadat ze de eerste had opgeduwd, allemaal omvielen. Op Molenakker 2 werd de opening gevierd met een ‘Boekenbattle’. De leerlingen kozen aan de hand van kenmerken van een tweetal boeken hun favoriet. 

Leerkracht Bas Bouwman legt uit dat papieren boeken weer een belangrijke rol gaan spelen. “Uit onderzoeken is gebleken dat boeken lezen erg goed is; boeken lezen is ook leuk, het is rustgevend en de kinderen leren er beter door lezen. En daarom hebben wij ervoor gekozen om ze een mooi groot aanbod te geven aan papieren boeken”. 

 

Opening dBos OBS Molenakker 3/3

Leerkracht en schrijver Bas Bouwman is niet alleen leerkracht op OBS Molenakker. Ook schreef hij een tweetal kinderboeken. Als zijn boeken van een harde kaft voorzien zijn komen deze ook in de Bibliotheek op School. “Ik mag ertussen komen te staan, het is gelukt”, zo blikt hij lachend vooruit. 

Jannat El Asri, leerling uit groep 7, is blij met de schoolbibliotheek. “Dan kun je gewoon op school boeken ophalen. Dat is leuk en gemakkelijk”, zo vertelt ze. Jannat verwacht dat ook haar klasgenootjes de weg naar de bibliotheek zullen vinden: “Ik heb heel veel lezers in mijn groep, dus ik denk het wel ja”. 

In deze video zie je hoe de opening van de twee bibliotheken op OBS Molenakker werd gevierd en zie je hoe de uitleenpunten eruitzien. 

Cultuur coördinator voor Weert

Met ingang van 1 mei is Sander Hoeben aan de slag gegaan als cultuur coördinator van Weert. In deze functie gaat hij onder andere zorgen voor meer samenwerking en zichtbaarheid van de culturele sector in Weert en helpt hij lokale makers en verenigingen bij het realiseren van hun initiatieven. De vijf professionele culturele instellingen van Weert (Munttheater, De Bosuil, RICK, Bibliocenter, Museum W) zijn de directe opdrachtgevers van de nieuwe cultuur coördinator, die mede dankzij een financiële bijdrage van de Gemeente Weert de komende twee jaar zijn rol voor cultureel Weert kan vervullen. 

Eerste editie ‘Tekstverslaafd’ in Weert

In november 2023 vond in Theater de Huiskamer de eerste editie van ‘Tekstverslaafd’ plaats, een open podium voor iedereen die zich op welke manier dan ook met taal bezighoudt. Tijdens deze gezellige avond, bijgewoond door ongeveer 80 aanwezigen, werden diverse voordrachten gehouden op het podium van het theatercafé. Naast tekstuele voordrachten kreeg ook muziek een podium. Lokale dichter Gerrian Rietjens kwam met het initiatief, nadat ze een gat in de Weerter markt zag. Rietjens: “Er zijn wel plekken om op te treden in Weert, maar hopelijk kunnen we op deze manier iets structureels neerzetten. Bekijk hier meer over de geslaagde eerste editie. 

1. LEZEN

Thema Lezen

De leden van Bibliocenter profiteren via hun lidmaatschap van onze actuele en veelzijdige collectie. Onze collectie, zowel fysiek als digitaal, is een actueel en op maat aanbod van boeken, e-books, luisterboeken, kranten en tijdschriften. Door de regionale samenwerking en het landelijk netwerk van de bibliotheek heeft elk lid toegang tot een vrijwel eindeloze collectie van boeken. Onze collectie blijft een belangrijke steunpilaar van onze dienstverlening. 

Lees meer

2. LEREN

Thema Leren

Het doel van Bibliocenter is het verder ontwikkelen van een Leven Lang Leren. De bibliotheek draagt bij aan de (digitale) ontwikkeling van burgers, zodat zij kunnen meedoen in de moderne kennis-samenleving en daar op hun beurt actief aan kunnen bijdragen. Alle inwoners in ons verzorgingsgebied beschouwen we als ons publiek. Om hen zo goed mogelijk te bereiken werken we samen met veel verschillende partners, binnen en buiten ons werkgebied

Lees meer

3. INFORMEREN

Thema Informeren

De bibliotheek fungeert als informatiepunt, als Open Leer Centrum waar leerprocessen worden ondersteund en waar kennisdeling en uitwisseling van ideeën centraal staan. Door middel van spreekuren en activiteiten in allerlei vormen en maten, waarmee we ook ruimte geven aan de samenwerking met lokale partners. Mensen kunnen ook bij ons terecht met vragen over bijvoorbeeld de Digitale Overheid, werk & inkomen, zorg en algemene informatievragen.  

Lees meer

4. ONTMOETING

Thema Ontmoeting en Debat

De bibliotheek is een veilige, stimulerende leeromgeving waar mensen terecht kunnen om zich te ontwikkelen. Hierin staat ook ontmoeting centraal. We blijven inwoners verbinden op interesses door middel van community’s. Een community zorgt ervoor dat mensen met dezelfde interesses elkaar ontmoeten, informatie delen, het debat met elkaar aan gaan en verbinding voelen.  

Lees meer

5. KUNST & CULTUUR

Thema Kunst en Cultuur

Op het gebied van kunst en cultuur organiseren we jaarlijks activiteiten, waaronder exposities. Hiermee laten we mensen kennismaken met diverse uiteenlopende, lokale onderwerpen. Steeds meer bezoekers waarderen deze activiteiten van de bibliotheek. 

Lees meer


Statistisch overzicht gemeenten 2023

Klik hier voor het statistisch overzicht van alle gemeentes.

Gemeente Leudal

Gemeente Leudal

Bekijk hier de cijfers van gemeente Leudal.

Nieuws en cijfers gemeente Leudal

Gemeente Maasgouw

Gemeente Maasgouw

Bekijk hier cijfers van gemeente Maasgouw.

Nieuws en cijfers gemeente Maasgouw

Gemeente Nederweert

Gemeente Nederweert

Bekijk hier de cijfers van gemeente Nederweert.

Nieuws en cijfers gemeente Nederweert

Gemeente Weert

Gemeente Weert

Bekijk hier de cijfers van gemeente Weert.

Nieuws en cijfers gemeente Weert

COMMUNICATIE

Communicatie legt de basis om betrokkenheid van de doelgroep te verhogen en draagvlak te creëren. Dit vraagt creativiteit en innovatiekracht bij de inzet van middelen, zowel offline als online. We maken dagelijks gebruik van diverse kanalen om onze doelgroep zo goed en efficiënt mogelijk te bereiken. 

Volg ons op Facebook, LinkedIn of Instagram. Inschrijven voor de nieuwsbrief kan uiteraard ook! 


MENSEN

Bibliocenter heeft een grote en enthousiaste groep mensen die graag een maatschappelijke bijdrage leveren, iets voor anderen willen betekenen en zichzelf willen blijven ontwikkelen. Ze dragen allemaal hun steentje bij aan onze missie 'mensen ondersteunen in hun ontwikkeling'. Zo maken we samen de bibliotheek!

45 vaste medewerkers werken dagelijks samen met ruim 330 vrijwilligers. Onder toezicht van een ondersteunende Raad van Toezicht en een volwaardige Ondernemingsraad. 

Bibliocenter maakt ook gebruik van een professionele externe vertrouwenspersoon.

DIGITALISERING 1/2

Ook in 2023 zijn er weer stappen gezet op ICT gebied. We hebben een aantal initiatieven geïmplementeerd die onze dienstverlening verbeteren. 

In Weert en Nederweert is op aantal basisscholen een Bibliotheek op school geïntroduceerd. Leerlingen en docenten kunnen met dit systeem zelfstandig materialen uitlenen en inleveren. Daarnaast is er aan een kindvriendelijke catalogus ingericht om leerlingen te stimuleren meer te lezen en ontdekken. 

Een belangrijke stap voor onze dienstverlening is de overstap naar een nieuw ticketsysteem voor onze activiteiten. Deze verandering was nodig om het bekijken van de activiteitenagenda in de nieuwe bibliotheek app mogelijk te maken. 

Daarnaast hebben we onze dienstverlening aan scholen verbeterd met een nieuwe edu-shop. Hier kunnen docenten activiteiten en projecten bestellen die specifiek op hun school zijn afgestemd. 

Halverwege het jaar hebben we de bibliotheekapp in gebruik genomen. Met deze app kunnen klanten via hun telefoon zoeken in onze bibliotheekcollectie en desgewenst direct reserveringen plaatsen. Een handige functie is de meldingsservice die gebruikers informeert wanneer geleende materialen terug moeten naar de bibliotheek.

DIGITALISERING 2/2

Ook de activiteitenagenda is via de app toegankelijk. Het bibliotheeksysteem is uitgebreid met een module voor het online afsluiten van abonnementen. Nieuwe leden kunnen na inschrijving direct gebruikmaken van diensten zoals de onlinebibliotheek, wat de toegankelijkheid en het gemak voor gebruikers aanzienlijk vergroot. 

Eind 2023 hebben we een nieuwe catalogus geïntroduceerd die directe toegang biedt tot de online collectie van de Koninklijke Bibliotheek. Dit maakt het lenen van e-books en het aanvragen van materiaal uit andere bibliotheken eenvoudiger en gebruiksvriendelijker.

Bij de invoering van Microsoft 365 hebben we diverse opfriscursussen georganiseerd en onze beveiliging geüpdatet met tweefactorauthenticatie, wat bijdraagt aan een veiligere digitale omgeving. 

Tot slot loopt het project ‘Bouwen aan de bibliotheek van de toekomst’ door. In samenwerking met de Brainport-regio streven we ernaar om de bibliotheek te positioneren als een platform voor kennisdeling, informatiemakelaar en partner in persoonlijke ontwikkeling. Ons doel is een toekomstgerichte bibliotheek te creëren met een vergrote maatschappelijke impact.  


Afbeeldingen pch.vector - www.freepik.com