Informeren

Feiten en Cijfers 2023

Onderstaand schema is een overzicht van feiten over onze diensten met betrekking tot de kerntaak Informeren, waaronder: Cursussen en workshops, lezingen, spreekuren en taal activiteiten.

Cijfers thema informeren

Uitgelicht in 2023

Jeugdactiviteiten in de regio, Genealogische markt, Financiele informatiebijeenkomsten, KennisMakers, Belastingspreekuur en diverse lezingen.

Jeugdactiviteitenoverzicht in de regio

Tijdens het preventieoverleg Midden-Limburg met de gemeenten is naar voren gekomen dat er behoefte is aan een centrale en up-to-date lijst met activiteiten voor de jeugd in onze regio.

Bibliocenter heeft deze taak op zich genomen. We maken maandelijks een lijst van activiteiten in de regio voor onze jeugd en versturen deze naar de Basisscholen in Weert, Nederweert, Leudal, Maasgouw, Roerdalen en Echt-Susteren. We verzoeken de scholen om de ‘nieuwsbrief’ op het ouderportaal te plaatsen zodat de jeugd gebruik kan maken van allerlei leuke en educatieve uitjes die (gratis) worden aangeboden door verschillende organisaties in de regio. Ouders kunnen de activiteiten vinden op www.bibliocenter.nl/in-de-regio.

Yoga & Boek Workshop

In november nodigde Bibliocenter Weert kinderen van groep 1 t/m 4 voor een bijzondere en ontspannende middag met de "Yoga & Boek" workshop. Onder begeleiding van kinderyogadocent Sabrina Meuwissen kregen de kinderen de kans krijgen om zich uit te strekken, te bewegen en te ontspannen, allemaal terwijl ze een prachtig prentenboek ontdekken. De workshop is speciaal ontworpen om kinderen sterker, flexibeler en rustiger te maken.

Informatiebijeenkomsten voor een financieel gezonde toekomst in Maasgouw

In een tijd waarin financiële redzaamheid belangrijk is, blijkt dat veel huishoudens moeite hebben met het behouden van overzicht in hun financiën. Uit onderzoek blijkt dat de helft van de huishoudens geen idee heeft hoeveel geld ze maandelijks uitgeven of worstelt met hun financiële administratie. Om mensen op weg te helpen naar een financieel gezonde toekomst, organiseerde  Bibliocenter Maasgouw gratis informatiebijeenkomsten.

Zicht op je geld in oktober bij Buurtcentrum De Spil in Maasbracht
Leer hoe je een goed overzicht van je inkomsten en uitgaven kunt maken. We gingen aan de slag met het opstellen van een weekbegroting en een jaaroverzicht. Bovendien waren er ervaringsdeskundigen die hun persoonlijke verhalen en tips hebben gedeeld.

Je (kind) wordt 18, en dan? In oktober bij ’t Baekerhoes in Maasbracht
Bibliocenter organiseert samen met het Centrum voor Jeugd en Gezin Midden-Limburg (CJG-ML) een informatiebijeenkomst om jongeren en hun ouders te helpen bij de nieuwe verantwoordelijk- heden die hierbij komen kijken als ze 18 jaar worden. Tijdens deze avond kreeg men informatie over DigiD, verzekeringen, toeslagen, belastingen, DUO, bijbaantjes, sparen en schulden, en het opbouwen van een goede administratie.

Toeslagen, waar heb ik recht op in november bij, Gemeenschapshuis 't Leuke in Beegden
Tijdens deze avond werden verschillende belastingtoeslagen en kwijtscheldingen helder uitgelegd, waaronder huurtoeslag, cultuurtoeslag, zorgtoeslag en kwijtschelding gemeentelijke belastingen. Nico Hoekstra, vrijwilliger bij Bibliocenter, heeft alle informatie overzichtelijk op een rij gezet. In het tweede deel van de avond nam Anneloes Hannen deelnemers mee door de voorzieningenwijzer van Maasgouw.

Workshop veilig internetbankieren bij Cultureel
Centrum Don Bosco in Heel
Internetbankieren is niet meer weg te denken, maar helaas komt fraude nog steeds voor. Tijdens de workshop "Veilig internetbankieren" leren deelnemers aan de hand van praktijkvoorbeelden hoe ze internetcriminaliteit kunnen  herkennen, welke vormen van internetcriminaliteit er zijn en hoe ze gegevens veilig kunnen houden. Deze bijeenkomst is mede mogelijk gemaakt door KBO St. Ambrosius Heel en de RegioBank.

KennisMakers-bijeenkomsten

Mensen die een passie hebben en deze graag met anderen willen delen of specifieke kennis hebben die boeiend kan zijn voor anderen, kunnen zich melden als KennisMaker. Bibliocenter nodigt hen uit om uw kennis te delen met de anderen.

In 2023 vonden de volgende KennisMakers-activiteiten plaats:

• Maak kennis met Tilly Custers: Toeval of Synchroniciteit?
  • Maak kennis met Erik Coolen en Rick Steijvers; Zelf bewust worden? Kom in de actiestand!
  • De crisisrotonde voorbij; meer grip op jezelf en de situatie waarin jij je begeeft
  • Lachyoga: de helende kracht van de lach
  • Hoogbegaafdheid, meer dan intelligent
  • Roel Smulders: Pyjama Pionier - persoonlijke reisverhalen van een avontuurlijke ontdekkingsreiziger
  • Maak kennis met Inge Geelen: Hormoonbalans voor mannen én vrouwen
  • Maak kennis met Monique Verhees; De lichaamsscan, preventief werken aan je gezondheid!

Belastingspreekuur

Bibliocenter Weert heeft ook in 2023 spreekuren georganiseerd rondom het invullen van de belastingaangifte. Tijdens deze spreekuren heeft Hans Bouwmans hulp geboden bij vragen over het invullen van het belastingformulier en de toeslagformulieren. De spreekuren werden druk bezocht.

Wat vertelt jouw hond je?

Een hond is meer dan alleen een trouwe metgezel; hij is een bron van non-verbale communicatie en emoties. Vaak spreken deze signalen boekdelen, maar begrijpen hondeneigenaren ze niet altijd volledig. Bibliocenter Weert nodigde (toekomstige) hondenbaasjes in september uit voor een boeiende avond met gedragsdeskundige Miranda van der Meer, waarin deelnemers leren begrijpen wat de hond je eigenlijk probeert te vertellen. Ze zaal zat vol verwachtingsvolle hondenbaasjes.

Genealogische Markt

Wie zijn mijn voorouders, waar komen ze vandaan, waar hebben ze gewoond? Daarvoor is onderzoek nodig, maar hoe doet men dat en waar moet je ergens beginnen? Hiervoor konden geïnteresseerden terecht tijdens de Genealogische Markt in oktober bij Bibliocenter Weert. De Genealogische Markt werd georganiseerd door het Gemeentearchief Weert in samenwerking met de Sectie Genealogie, de Kring Weert eo van het LGOG, Stichting LGGI en Bibliocenter Weert.

De markt bood de kans om met hulp van deskundige vrijwilligers meer te weten te komen over voorouders. Dit onderzoek was gratis. Lees hier het artikel wat gepubliceerd is door WeertdeGekste.

Internationale Vrouwendag 2023

Op Internationale Vrouwendag, 8 maart 2023, presenteerde Suzanna Jansen bij Bibliocenter Weert haar boek 'De omwenteling of de eeuw van de vrouw', waarin ze de geschiedenis van de vrouw in Nederland verkent. Het boek biedt een persoonlijk en meeslepend verhaal over emancipatie. Jansen, bekend van haar bestseller 'Het Pauperparadijs', is een schrijfster die gewone mensenlevens onderzoekt en de invloed van grote maatschappelijke ontwikkelingen daarop. Haar werk is genomineerd voor verschillende prijzen, en ze richt zich op thema's zoals armoede, vrouwenrechten, kunst en oorlog.