Ontmoeting en debat

Feiten en Cijfers 2023

Onderstaand schema is een overzicht van feiten over onze diensten met betrekking tot de kerntaak Ontmoeting & Debat, waaronder: Community's en ontmoetingen.

Cijfers thema ontmoeten & debat

Uitgelicht in 2023

Week tegen de Eenzaamheid, VPRO Tegenlicht Meet Up, Weert Respecteert

Wandelingen tijdens de Week tegen Eenzaamheid

Bibliocenter nodigde iedereen uit om deel te nemen aan gezellige wandelingen als onderdeel van de Week tegen Eenzaamheid, die heeft plaatsgevonden van 28 september tot en met 4 oktober 2023. Deze speciale week staat in het teken van ontmoeting en verbinding.

Samen naar de kermis in Weert!
Deelnemers konden aansluiten tijdens een gezellige Kermiswandeling en genieten van de attracties en de geweldige sfeer van de Weerter-kermis.

Taalwandeling langs de grachten in Weert
Mensen die geïnteresseerd in het leren van de Nederlandse taal en de geschiedenis van Weert konden meedoen met onze grachtenwandeling tijdens het Taalcafé. Tijdens deze wandeling werden deelnemers voorzien informatie, verkennen ze samen Weert, en voeren we leuke opdrachten uit. Alles wordt in eenvoudig Nederlands gedaan, zodat iedereen kan deelnemen.

Taalwandeling naar de Beweegtuin in Nederweert
In Nederweert kon men gezellig meelopen naar de beweegtuin naast zorgcentrum St. Joseph in Nederweert. Tijdens deze wandeling en in de beweegtuin werden er enkele taal en beweegspellen gespeeld. Na afloop van het bezoek aan de beweegtuin konden de deelnemers genieten van een gezellige koffiepauze bij gasterij "de Ontmoeting" in het zorgcentrum.

Taalwandeling naar Stephanushof Heel
In Maasgouw kon men kennismaken met Stephanushof en met de bewoners tijdens een gezellige wandeling. In de ontmoetingsruimte kon men samen praten en genieten van een kopje koffie. Op het erf zijn 36 zelfstandige woningen met alle basisvoorzieningen op de begane grond. Elke woning heeft ook een klein tuintje. In het centrale gebouw is een ontmoetingsruimte waar activiteiten worden georganiseerd voor de bewoners en er is zelfs een kleine keukenvoorziening aanwezig.

Taalwandeling in Maasbracht
Ook in Maasbracht werd er gezellig gewandeld en geoefend met de Nederlandse Taal. Tijdens deze wandeling beweeg je, ontmoet je mensen en leer je Maasbracht beter kennen. Onderweg zijn er gespreksonderwerpen op een wandelkaart met het thema ‘ontmoeten’. Deze kaart helpt bij gesprekken en houdt de focus op taaloefeningen.

VPRO Tegenlicht Meetup Weert

In 2023 vonden er twee Tegenlicht Meetup bijeenkomsten plaats in Theater de Huiskamer, georganiseerd door de Bibliotheek. Er worden actuele onderwerpen behandeld, die zijn of worden uitgezonden bij VPRO Tegenlicht. Iedere Meetup zijn er lokale sprekers aanwezig.

Stem van de natuur
Wij mensen zijn slim, dieren zijn niet zo slim… was lang de gedachte. Maar de laatste tijd weten dieren ons steeds vaker te verrassen. Met behulp van AI, Artificiële intelligentie oftewel kunstmatige intelligentie, komen we in hoog tempo meer te weten over hun taal, hun communicatie en daarmee ook over de logica van hun gedrag. Deelnemers konden meepraten over het thema ‘Stem van de natuur’? En verkende de nieuwste wetenschappelijke ontdekkingen over het innerlijke leven en gedrag van dieren en gingen in op ethische vragen over hoe we deze kennis moeten gebruiken.

Trust Me, I’m a Journalist
Tijdens de VPRO Tegenlicht Meetup 'Trust me I'm a Journalist’ in september konden deelnemers deelnemen aan een boeiend gesprek over het herstel van vertrouwen in de journalistiek, het belang van lokale kritische nieuwskanalen, en de rol die burgers kunnen spelen in dit proces. Tijdens deze VPRO Tegenlicht Meetup begeleidde socioloog Theo Ploeg het gesprek. Aan tafel schoven de volgende gasten aan:

• Christiaan Triebert: Als onderzoeksjournalist, bekroond met twee Pulitzerprijzen, bij The New York Times was hij de centrale figuur in de Tegenlicht-aflevering van de avond.
  • Ruben Weekers: Als programmamaker en journalist probeert Ruben dagelijks Limburgs nieuws te delen via het radioprogramma 'L1Vandaag'. Hoe houd je mensen geïnteresseerd in politieke kwesties die indirect hun leven beïnvloeden?
  • Jeroen Heijdeman: Jeroen is journalist en programmamaker voor WeertFM, de lokale omroep voor Weert en Nederweert. In zijn werk streeft hij ernaar om de persoon achter het nieuws te vinden en de kritische vragen te stellen die vaak ontbreken in
    standaard persberichten.

Weert Respecteert 1/2

In Weert staat de maand november sinds enige jaren in het teken van respect voor elkaar. Een maand waarin de diversiteit in de samenleving gevierd wordt. In Weert woont een bont gezelschap mensen. Iedereen mag zichzelf zijn. Maar hoe goed kennen we elkaar eigenlijk? Weert Respecteert draait om elkaar ontmoeten. Ook bibliocenter had diverse activiteiten op het programma;

Valérie Lempereur te gast bij Bibliocenter
Valérie Lempereur is journaliste en schrijfster. Haar recent verschenen boek ‘Mevrouw’ is een openhartige autobiografische roman over niet in hokjes passen en transseksualiteit. Valérie is een vrouw die vaak geschreven heeft over beschadigde mensen. Misschien omdat ze dat zelf ook is. Op haar achttiende, elf jaar nadat de kinderbescherming haar onder toezicht had geplaatst, reist ze, analfabeet, met zeven gulden vijftig op zak en met de overtuiging dat ze in het verkeerde lichaam zit opgesloten, terug naar de plek waar ze op haar zevende is weggehaald. In ‘Mevrouw’ laat ze zien hoe om werd gegaan met mensen die niet in nette hokjes passen. Valérie werd deze avond geïnterviewd. Ze beantwoordde openhartig vragen over haar turbulente leven, haar werk als auteur en haar boeken.

WeertRespecteert 2/2

Discriminatie: bekijk het eens door een andere (VR) bril!
De Experience confronteerde bezoekers op een verrassende manier zodat je echt voelt hoe het is om buitengesloten te worden en hoe het is om toeschouwer hiervan te zijn. Durf jij hiertegen op te treden of behoor je tot de zwijgende massa? En hoe vrij ben je als je niet jezelf kunt zijn? Deze activiteit is georganiseerd i.s.m. ADV (Anti Discriminatie Voorziening) Limburg.

Mini- expo 50 jaar Roze in de klas – november
bij Bibliocenter Weert
Cultuur- en Ontspannings Centrum (COC) Limburg en het belang van voorlichten sinds 1970. In de maand november was bij Bibliocenter Weert de mini- expo te zien over meer dan 50 jaar voorlichting in de klas en de rol van het COC hierin. Curator Hiske Haenen liet stukken uit het archief van COC Limburg/Zuid-Limburg zien dat beheerd wordt door het SHCL (Sociaal Historisch Centrum voor Limburg). De stukken gaven ons een beeld van hoe de houding van de maatschappij tegenover homoseksualiteit door de jaren heen is veranderd, maar ook op welke vlakken we nog kunnen doorgroeien. De educatieve rol van COC Limburg is altijd belangrijk geweest voor hen als organisatie. Iets waar zij zich nu evenveel mee bezighouden als in de jaren ’70. Alleen wordt de voorlichting nu iets beter ontvangen. De noodzaak van goede voorlichting blijkt duidelijk uit notulen en krantenartikelen die ook in de mini-expo te zien zijn.