Vertrouwenspersoon
Bibliocenter maakt gebruik van een professionele externe vertrouwenspersoon.
De vertrouwenspersoon functioneert als aanspreekpunt bij ernstige signalen en/of klachten. Als deze klachten binnen de organisatie niet naar tevredenheid worden opgelost, kan een werknemer een beroep doen op onze externe vertrouwenspersoon.
Iemand die zich wendt tot de externe vertrouwenspersoon kan rekenen op vertrouwelijkheid en begeleiding bij eventuele vervolgacties. Het beoogde doel is het serieus nemen van signalen en klachten en ook ondersteuning bij het helpen hanteren en oplossen van problemen tussen klager en aangeklaagde.
Taken vertrouwenspersoon
De vertrouwenspersoon vervult adviserende en bemiddelende taken, te weten:
- Eerste opvang van en advisering aan de medewerker/vrijwilliger met als doel gezamenlijk een mogelijke oplossing te vinden. De vertrouwenspersoo is gehouden de anonimiteit van de medewerker/vrijwilliger te allen tijde te waarborgen en zal alleen met uitdrukkelijke instemming van hem in overleg met de leidinggevende treden.
- Hulp bieden aan de klager bij indienen van een officiƫle klacht. Dit geschiedt wanneer het voorgaande niet tot een voor de medewerker bevredigende oplossing heeft geleid maar ook wanneer de medewerker/vrijwilliger ondanks een goede oplossing alsnog besluit een klacht in te dienen.
- Bieden van nazorg. Nazorg richt zich hoofdzakelijk op het voorkomen dat de medewerker/vrijwilliger wordt lastiggevallen op de werkplek op grond van het feit dat hij een klacht heeft ingediend.
Toegang tot vertrouwenspersoon
Iedere medewerker/vrijwilliger die in de werksituatie met ongewenst gedrag (denk aan: agressie, intimidatie, pesten, onheuse bejegening), door een andere medewerker is geconfronteerd, kan zich voor hulp en advies wenden tot deze vertrouwenspersoon.
De contactgegevens van de externe vertrouwenspersoon zijn voor alle medewerkers vrij toegankelijk.